BLOGS
3 niveaus die belangrijk zijn voor jouw creativiteit

Voor het werk van morgen heb je je aangeboren creatieve talent meer dan ooit nodig. Iedereen is creatief, maar tijdens ons leven neemt het vertrouwen in onze eigen creativiteit vaak af. Dat komt omdat we ons conformeren naar wat anderen van ons verlangen. Het is dus de kunst om weer optimaal toegang te krijgen tot je eigen-wijze creatieve denkvermogen. En dat is geen rocket science. Dat is vooral een kwestie van het proces leren kennen, doorgronden en veel, heel veel, doen.

En eigenlijk zet iedereen zijn creatieve denkkracht al dagelijks in. Want, als je geen genoegen neemt met het eerste het beste antwoord, als je nieuwsgierig bent naar wat er nog meer mogelijk is, of wanneer je jezelf uitdaagt om buiten de lijntjes te kleuren, dan zet je je creatieve denkkracht al in.

Maar wat je je vaak niet realiseert, is dat er in zo’n situatie méér gebeurt dan alleen maar nieuwe ideeën bedenken en uitvoeren. Eigenlijk ben je op 3 niveaus tegelijk bezig. En juist omdat mensen zich daar vaak niet bewust van zijn, stranden veel van die mooie plannen en dromen en blijven we doen wat we deden: ontevreden zijn met wat er is. Zonde.

Daarom is het bij het bundelen van creatieve denkkracht zo belangrijk om aandacht te hebben voor die 3 niveaus.

>> Niveau 1: De vaardigheid

Natuurlijk begint het met de vaardigheid van creatief denken zelf, of je het nu alleen doet of in een team. Creatief denken is niet iets dat je altijd zomaar overkomt. Dat is te sturen, het is een proces. Het is een proces dat iedereen kan leren en waar je beter in wordt als je het oefent. Je moet de stappen kennen, en de werkvormen, de regels en valkuilen die erbij horen. Pas je die goed toe, dan vind je oneindig veel mogelijkheden.

>> Niveau 2: Persoonlijke groei

Door creatief te denken vind je mogelijkheden die (voor jou of jouw organisatie) nieuw, spannend en anders dan anders zijn. Maar ga je dat ook echt doen? Durf je – samen of alleen – het bekende los te laten en iets te gaan doen waarvan je misschien nog niet zeker weet of het werkt, of het bevalt, of het lukt? Of kies je voor een voorzichtige concessie waardoor je je echte probleem eigenlijk niet aanpakt? Het is daarom van wezenlijk belang om je eigen belemmerende overtuigingen te (her)kennen, onderzoeken en te weten wat jouw lijf en hoofd doen om je in je comfort zone te houden. Wat zijn jouw gewoonten, kernwaarden, motieven, kernwaarden en patronen? Of die van je collega’s waarmee je de klus moet klaren? Die kennen, is onontbeerlijk voor het laten slagen van de ontwikkeling waar je voor staat.

>> Niveau 3: Organisatieontwikkeling

Hoe leuk en inspirerend een goed uitgevoerde creatieve denksessie ook is, het heeft weinig nut wanneer je niet weet welke kant je op wilt of wanneer er geen draagvlak is in de organisatie. Dat geldt voor het onderwijs, ondernemers, de zorg, politiek, voor iedereen. Want als de ‘waarom’ van je ontwikkelrichting niet glashelder is, dan vind je onderweg meer dan genoeg excuses om uit te stellen, af te haken en opnieuw te beginnen zonder ooit iets af te maken. Herkenbaar, toch?

Wees dus, daar waar je creatieve denkkracht wilt bundelen om te vernieuwen, alert op deze 3 niveaus.