Januari herinnert mij aan de eerste jaren van mijn loopbaan. Aan het begin van het jaar ging ik altijd met volle vaart aan de slag om het jaarplan waar te maken.
Acties uitzetten om de smart geformuleerde doelen waar te maken.
En in die begintijd van mijn loopbaan (2005/2006) was ik ook onzeker. Ik dacht met regelmaat: “is het aan mij, in deze functie, om hier wat van te vinden?” Ik was vaak bezig met 'wat hoort' en vulde in wat anderen van mij verwachten.
Maar ik had mezelf en de organisatie zoveel méér groei gegund wanneer ik minder gericht was geweest op de verwachtingen. Daardoor had ik nog meer mijn creativiteit had kunnen inzetten. Waarom ik dat niet deed? Omdat ik simpelweg niet wist waar ik moest beginnen.
Inmiddels natuurlijk wel :-)
Bovendien weet ik nu hoe belangrijk het is om je creativiteit écht aan te spreken. Het is namelijk een van onze belangrijkste onderscheidende vaardigheden. Bovendien… als je je creativiteit optimaal kunt inzetten is vergaderen, ontwikkelen en veranderen zoveel leuker.
Dit zijn de eerste 3 stappen die je verder helpen:
1) Onderzoek je verlangen
Onder de frustratie die we voelen bij een probleem zit altijd een verlangen. Een wens om het anders te willen. Wanneer dat verlangen helder wordt, komt er weer energie. Je motivatie borrelt op. Je wilt op zoek naar mogelijkheden. En – heel anders dan wanneer je focust op problemen – gaat dat niet gepaard met gezucht, geklaag en moeilijk gedoe. Op deze manier haal je er veel meer voldoening uit.
2) Stel je oordeel uit
In de zoektocht naar mogelijkheden, is het wel belangrijk dat je alle ideeën waardeert. Komen er ideeën voorbij die beetje gek lijken of denk je “dat kan toch niet” of “heb ik geen geld en tijd voor”? Gooi ze niet in de prullenbak. Stel je oordeel uit. Neem alle ideeën serieus en schrijf ze op. Allemaal.
3) Probeer en kom er achter wat werkt
Tijdens de fases van het creatieve proces gebruik je zowel de intuïtieve kant en de rationele kant van je brein. Je verwondert je over de ideeën. Hebt soms zelfs het gevoel dat je speelt. Maar het idee dat je de moeite waard vindt, moet je goed vastpakken en uitwerken. Acties gaan uitzetten. Lef tonen. Uitproberen wat wel en wat niet werkt.
Echt, jij kan het ook!
Ik geloof dat ieder mens creatief is. Ja, de een misschien wat meer dan de ander. Maar ik geloof dat creatief denken en doen een vaardigheid is die we vanaf onze geboorte hebben. En inzetten:
We herkennen wat bruikbaar is en vormen het om tot iets van onszelf. Het is een proces van kijken, kopiëren en creëren.
Will jij de essentie van het creatieve proces leren kennen? Informeer dan naar de mogelijkheden. Ik kan je handvatten geven om met vertrouwen te werken aan je (jaar-)doelen.